موسسه کشاورزی فراز

موسسه کشاورزی فراز

فروش لوله و اتصالات پلی اتیلن، کاروگیت، گالوانیزه

قبل از خرید نوارتیپ ، به توصیه های زیر توجه داشته باشید

نوار تیپ

آبیاری قطره ای یکی از ساده ترین ، موثر ترین و مقرون به صرفه ترین روش های آبیاری محسوب میشود که در این زمینه نوار های تیپ (قطره ای) نقش مهمی را ایفا میکند.

 

 

 

کمبود آب و همچنین هدر رفتن میزان زیادی از آب در بخش کشاورزی یکی از موضوعات حائز اهمیت  در کشور است .

در گذشته از روش های آبیاری سنتی نظیر کرتی ، نواری و شیاری مورد استفاده قرار میگرفت اما امروزه بسیاری از کشاورزان برای کاهش هزینه و همچنین جلوگیری از هدر رفت آب به آبیاری قطره ای روی آورده اند.

در این روش آب با فشار کم از روزنه های نوار خارج میشود و به ارامی به پای گیاه ریخته میشود .

استفاده از روش آبیاری قطره ای باعث میشود تنها سطح مورد نیاز خاک خیس شود که باعث افزایش بازدهی آبیاری و همچنین مانع رشد علف های هرز میشود.

نوار تیپ به صورت کلی به دو دسته تقسیم میشوند . نوار تیپ هایی که بغل دوخت دارند و نوار تیپ هایی که پلاک دار هستند.

دبی خروجی نوار ها بین 2 تا 4 لیتر در ساعت و فاصله ی بین روزنه ها بین 10 تا 30 سانتی متر برای بغل دوخت و فواصل بیشتر برای نوار های پلاک دار است.

حال که از اهمیت بالای استفاده از نوار تیپ در آبیاری آشنا شدیم میبایست بر اساس محصولی که کشت میکنید ، جنس خاک آن منطقه و نیاز آبی محصول تشخیص دهیم چه نوع نوار تیپی مناسب شماست . از این رو نکات زیر از اهمیت بالایی برخوردار است:

  1. نوار های تیپ در مدل ها و جنس های مختلفی تولید و به بازار عرضه میشوند ، توجه به اعتبار شرکت تولید کننده ، ضمانت و علامت استاندار آن از نکات اولیه خرید نوار میباشد.
  2. مورد بعدی در انتخاب نوار توجه به نوع و جنس خاک است.  در صورتی که جنس خاک شما سبک است توصیه میشود از نوار هایی با فواصل روزنه های کم و دبی آب بالاتر استفاده شود و در صورتی که جنس خاک مورد استفاده سنگین است توصیه میشود از نوار تیپ هایی با فواصل روزنه های بیشتر و دبی کمتر استفاده شود.
  3. مرحله بعدی بررسی کیفیت و دوام نوار آبیاری است که برای تشخیص این مورد میتوان به ضخامت نوار توجه کرد . نوار های آبیاری در ضخامت های مختلفی تولید میشوند اما ضخامت استاندارد 175 میکرون    (چیزی کمتر از 1 میلی متر) است . از آنجایی که اندازه گیری ضخامت نوار نیاز به ابزار های اندازه گیری دقیقی دارد از روی وزن آن میتوان تشخیص داد نوار دارای چه کیفیتی است. یک نوار 1000 متری وزنی بین 9 تا 11 کیلوگرم دارد. وزن های کمتر از این نشان از عدم کیفیت نوار است.
  4. توجه به قطر داخلی نوار از دیگر نکات حائز اهمیت به شمار میرود .قطر داخلی نوار ها باید بین 16 تا 17 میلیمتر باشد . قطر های بیشتر یا کمتر باعث میشود اتصالات قطره ای به خوبی به نوار تیپ وصل نشود.

در اخر شما میتواند تمام نکات ذکر شده مثل فشار کاری ، دبی خروجی ، فاصله ی بین روزنه ها و ... را روی اطلاعات فنی درج شده روی بسته های نوار تیپ مشاهده کنید.